Jak zvládnout home office a nezbláznit se z toho

PeckaLife

Mnoho z nás v těchto dnech vyměnilo ruch kanceláří za klid domácích pracoven. Někteří mají s touto formou práce bohaté zkušenosti a na home office nedají dopustit, pro někoho jde o velkou změnu, se kterou může hlavně v začátcích bojovat. Jak zvládnout práci z domu bez snížení produktivity a psychické újmy? A co dělat, když najednou musíte svou kancelář sdílet s dětmi? Máme pro vás pár tipů přímo od kolegů z Pecky.

Náš webdesigner, Honza Sotorník, je zkušený homeoficír a tak pro pár zaručených tipů nemusel daleko:

  • Určete si pevný režim. Například: Pracovat budu od 8 do 11, dám si obědovou pauzu a pokračovat budu do 16h. A hlavně se jím řiďte!
  • Ráno se chovejte jako byste šli do práce. Ustelte si, převlečte se z pyžama, vyčistěte si zuby. Lépe se tak naladíte na režim „jsem v práci“.
  • Udržujte si pracovní stůl uklizený. Nenechávejte si na něm zbytky od jídla, prázdné hrnečky od kafe, atp.
  • Oddělte svůj pracovní a osobní život. Jakmile skončíte v práci, ale zůstáváte doma, doporučuji tyto dva momenty nějak rozseknout – třeba pouhým nákupem, cvičením nebo procházkou se psem. Snáze vám dojde, že pracovní doba už skončila.
  • Během pracovního dne si dělejte pauzy na protažení, dřepy, nebo se dívejte z okna.
Honza Sotorník
Karel Rujzl

Karel Rujzl je bývalý markeťák Pecky a jako volnonožec ví o radostech a strastech práce z domova své. Sepsal pro nás pár osvědčených fíglů:

  • Nezůstávejte v pyžamu – Hned ráno se oblékněte jako do práce.
  • Pořiďte si psa – Ranním venčením pracovní den zahájíte a odpoledním ho zakončíte.
  • Po 2 hodinách větrejte – CO2 se rychle hromadí a to není pro náš mozek nic moc.
  • Hodně pijte – kromě dodržování pitného režimu získáte pár zdravotních procházek na toaletu zdarma. (A budete si i častěji mýt ruce – pozn. Honzy :)) )

A jak na home office s dětmi?

Home office ale nemusí být jediná změna, která vás mohla v posledních dnech potkat. Pro mnoho lidí to znamená, že kromě pracovních povinností jim přibyla také celodenní starost o děti. Naše markeťačka Alena Vetchá kombinuje práci z domu s péčí o děti už 7 let. Přečtěte si, co se jí osvědčilo:

  • Je důležité nastavit si správný mindset. Domov už není jen místo k odpočinku a home office neznamená více času na praní, žehlení a přitloukání poličky. Je to plnohodnotné místo k plnění pracovních úkolů.
  • Domov = vymazlená pracovna. Berte home office jako příležitost zařídit si kancelář 100% podle sebe. Šéf vám nebude kecat do toho, co si pověsíte na nástěnku a kolega se vás nebude snažit potěšit šlágry rádia Krokodýl.
  • Udržujte pořádek – za mě platí, že pokud mám pořádek kolem sebe, mám ho i v hlavě a práce tak nějak lépe odsýpá.
  • Plánujte a odškrtávejte. Naplánujte si co chcete za den stihnout a odškrtávejte splněné úkoly. S každým dalším splněným úkolem vzrůstá spokojenost z dobře odvedené práce.
Alena Vetchá

Při práci s dětmi se mi osvědčily tyto postupy:

  • Řekněte dětem, co se bude během dne dít – co vás čeká, kdy se jim budete věnovat a kdy se budou muset zabavit samy.
  • Rozdělte si den do bloků, kdy se budete naplno věnovat práci a kdy se budete věnovat dětem.
  • Když budete s dětmi, věnujte se jim na 100 %. Zaklapněte notebook, ztlumte zvonění a každou chvíli neodbíhejte číst zprávy na Slacku.
  • Řekněte dětem dopředu, co spolu ve volnou chvíli stihnete – přečteme si jednu pohádku, zahrajeme jedno Člověče nezlob se. A když se bude blížit konec, informujte je s předstihem. Vyhnete se výbušné reakci, když jim v nejlepším oznámíte, že je s hrou konec a vy odcházíte k počítači.
  • Nevymýšlejte dětem zábavu. Nezvykejte je na to, že když se jim nevěnujete vy, mají k dispozici televizi/mobil/tablet. U nás platí, že čím méně dětem vymýšlíme program, tím kvalitněji se zabaví samy.
  • Rozdělte si práci na tu, kterou můžete dělat s pobíhajícími dětmi za zády a na tu, která vyžaduje maximální soustředění. Druhý typ práce odložte na dobu, kdy budete sami. Vyhnete se tak zbytečnému utrpení a nervům.
  • Obstarejte si jídlo dopředu a to včetně svačinek. Naplánujte si, kde koupíte oběd, nebo si ho nachystejte den dopředu. Ať netrávíte (alespoň pro mě) nejproduktivnější část dne vařením. A pracovat s hladovými dětmi – to nechcete.
  • Udělejte si to po svém. V různém věku mají děti různé potřeby, moje tipy se vztahují na již starší děti (3 a 6 let), se kterými se dá alespoň částečně domluvit. Zkoušejte, co vám bude nejlépe vyhovovat a podělte se s námi o své postřehy.
  • Nejdůležitější rada na závěr: Hlavně klid a pevné nervy!

A jak jste na tom vy? Je pro vás práce na home office velkou změnou? Co byste doporučili ostatním? Napište nám do komentářů!

Sdílet na facebooku anebo twitteru

Zpět nahoru