10 tipů o nástrojích, které jsme si odnesli z Konference UX z praxe #4
Letošní Konference UX z praxe se zaměřila na nástroje. Na některé známější a některé pro nás nové. Pečlivě jsme si dělali celý den poznámky a teď s vámi projdeme seznam nástrojů, které nás zaujaly, nebo jsme se o nich dozvěděli něco nového.
Tužka a papír
Přednáškový den začal hned po skvělé snídani představením prvního nástroje. Na první pohled se zdá obyčejný a příliš offline na to, aby byl cool. Ale přeci jen tužka a papír má pro svou rychlost stále pevné místo při tříbení nápadů.
Martin Majling nás seznámil s tím, jak ve FlowBakery na schůzkách s klientem nepřímo určují míru detailů v prvních náčrtcích. Jednoduše a chytře – velikostí papírů a různou tloušťkou fixů. Například když klient dostane malý post-it papír a tlustý fix, tak se přirozeně zaměří jen na jádro funkce.
Jako bonus si pro nás ve FlowBakery připravili pdf workbook. To abychom si skicování cvičili a na schůzkách oslňovali perfektními kruhy. Workbook si stáhněte na jejich webu a grafomotoriku procvičte taky.
Typeform
Určitě jste už při svém brouzdání na webu narazili na opravdu skvěle vyladěný dotazník. Pohodlně jste ho ovládali klávesnicí a jeho procházení nebyla až taková otrava, jak to často bývá. Velmi pravděpodobně jste právě narazili na dotazník vytvořený v nástroji Typeform.
Ivana Kolcunová z LMC nás uvedla do jeho bohatých možností navazujících dotazů a jejich snadné správy přes přehledné diagramy. Kromě úpravy barevnosti dotazníku umožňuje Typeform mít jako odpovědi i vlastní obrázky. Hodnotíte pak nejen hvězdičkami, ale i lebkami, nebo kočkami. Výsledky z dotazníků pak exportujete do Google Sheets, cvs či xlsx. (Teď se nabízí hodnocení tohoto článku. Pokud jste s ním už teď spokojení zkopírujte – „tento článek hodnotím 10 kočkami z 10“ a hoďte nám je do komentáře :-)
Jediné, na co si dávejte u Typeformu pozor je to, že neukládá dotazník průběžně. Pokud vám tedy uživatel dotazník v půlce opustí, tak nezískáte žádné odpovědi. Ivana nám ale prozradila malý hack – rozdělit dotazník na více částí. V Typeformu si jednoduše upravíte textaci ukládacího tlačítka na „pokračovat“ a tak si pojistíte průběžné ukládání odpovědí.
Product Reaction Cards
Další skvělý offline nástroj. Petr Štědrý z UXWell nám představil sadu karet přídavných jmen, kterými doplňují uživatelská testování.
Product Reaction kartiček je kolem stovky a přídavná jména na nich jsou rozdělena na cca 60 % neutrálních a pozitivních a zbylých 40 % je negativních.
Vrtalo nám hlavou, proč je karet tolik. Zdálo se, že tolik karet respondenta zaskočí a odradí pracností. Vysoký počet je však záměr. Chceme z respondenta dostat emoční odezvu a tu nejlépe získáme tak, že se nebude s kartičkami příliš párat a bude je třídit na první dobrou.
A jak na to? Respondenta požádáme, zda by nám vytřídil blíže neurčený počet karet, které mu rezonují s produktem, který právě testoval. U třídění nechte respondenta osamotě a dejte mu tak 15 minut. Jestliže má na konci třídění více jak 5 karet, tak ho poproste o ještě užší selekci. Nakonec s ním vybrané karty projděte a vyslechněte – proč a kterou kartu vybral.
Pro klienta/vývojáře je nejvhodnějším výstupem word cloud doplněný o zdůvodnění, proč a která slova respondenti nejčastěji vybírali.
Treejack
Sám ředitel konference Honza Hlaváč nám představil nástroj Treejack pro ověřování struktury navigace. Jde o zajímavou aplikaci, ve které nadefinujete respondentům úkoly/položky a poté vyhodnocujete, zda je na webu pomocí navigace našli. Ve vyhodnocení vidíte s jakou úspěšností a přesností vaše úkoly splnili.
Realtimeboard
Michal Libich z McKinsey & Company nám představil on-line tabuli Realtimeboard pro týmovou spolupráci, která běží v prohlížeči. On-line tabule se ukázala jako skvělý pomocník pro týmy, které spolu nesedí ve stejné kanceláři. Sdílení a udílení práv funguje podobně jako v Google Docs. Co však celý sál dostalo do kolen – byla automatická funkce převedení fotky tabule s post-it lístečky do digitální podoby. :-)
Principle
Tvoříte mobilní aplikace a chcete do prezentací pro klienta dostat bohatší animace či vývojářům na prototypu přesně ukázat, jaká je vaše představa o přechodových animacích? Lukáš Oslzla nám pro tuto práci doporučil Principle. Připravuje v ní Hi-Fi animované prototypy, díky kterým klientům lépe představuje a prodává jeho představu o vyznění aplikace, než kdyby prezentoval jen statické návrhy. Výhodou aplikace je i její možnost propojení s After Effects od Adobe.
Figma
Vycházející hvězda na poli nástrojů pro tvorbu webů/rozhraní/prototypů. Figmu nám představil Ján Dugovič jako „Google Doc pro tvorbu prototypů“. A skutečně – Figma běží velice svižně přímo v okně prohlížeče. Nejste omezení platformou a ani výkonem počítače. Netrápí vás ukládání ani verzování. To vše dělá Figma automaticky.
Ke svým projektům se dostanete dokonce i z mobilu a můžete tak na nich provést drobné opravy překlepů atp.
Hlavní výhodou Figmy je však spolupráce více autorů na jednom dokumentu v reálném čase stejně tak, jak jste zvyklí z již zmíněných Google Doc.
Jde o aplikaci která nahradí Sketch? U nás v Pecce zatím ne, naše projekty jsou poměrně složité, rozsáhlé a Figma toho zatím neumí tolik co Sketch. Na náčrtky jednodušších prototypů, ale vypadá jako skvělé řešení.
Validately
Šikovný nástroj pro uživatelské testování na dálku. Peter Žalman nám představil, jak jde ve Validately snadno nastavit parametry i pro nemoderované testování. Aplikace se respondentů dotáže zda může použít kameru/mikrofon/stream obrazovky a poté udělá záznam testování. Kamera tak při nahrávání zaznamenává chování i emoce respondenta při testování, ale pokud nechce – nechává kameru vypnutou a testuje pohodlně třeba v pyžamu. :-)
Po dokončení testování z videa snadno vyříznete zajímavé části a vložíte je do reportu pro klienta či developery. Pokud report tvoříte přímo v prostředí Validately tak aplikace pozná, co se ve videu říká a řeč převede na psaný text.
Framer
Další prototypovací nástroj s vkládáním animací nám ukázal Xhevi Qafmolla. Animace v něm píšete rovnou ve frameworku React a s trochou znalostí programování zvládnete i velmi pokročilé animace. Developeři pak váš kód jednoduše převezmou a dál s ním pracují.
Pokud se však v programování necítíte úplně jistě, tak má Framer širokou komunitu a velmi bohaté knihovny už hotových prvků.
Kopie.io
Konečně! Rodí se nový nástroj pro spolupráci mezi grafikem / ux designerem a copywriterem. Novinku od holandských vývojářů Kopie.io nám představil Martin Laudát.
Jak to funguje? Nainstalujete si do Sketche plugin a návrhy vyexportujete do Kopie.io. Tam copywriter návrhy otevře a rovnou přepisuje texty v grafice. A k jednotlivým textům vytváří i více variant. Jakmile si texty mezi sebou odsouhlasíte, tak je zpět importujete do Sketche. Jak prosté, ale účinné, že?
Nástroj je stále ve vývoji a tak umí zatím jen základy, ale rychle se vylepšuje.
Závěrem
Samotná konference byla opět velmi povedená, Honza Hlaváč má už s pořádáním zkušenosti a vše běželo jako na drátkách. Pro letošní rok připravuje ještě jednu konferenci v červnu a spoustu workshopů. Určitě se vyplatí sledovat skupinu Konference UXZ na Facebooku.
Sdílet na facebooku anebo twitteru