Je váš e-shop připraven na GPRS?

Business

Od 13. prosince 2024 platí nové nařízení Evropské unie, GPRS (General Product Regulation Standards) o obecné bezpečnosti výrobků. Jeho cílem je zlepšit ochranu spotřebitele a zajistit bezpečnost produktů dodávaných na trh Evropské unie, tedy i v rámci ČR. Zjistěte, koho se nařízení týká a jaké změny přináší pro váš e-shop.

Co je to GPRS?

Nedávno jsme psali o nové povinnosti pro e-shopy týkající se uvádění měrné ceny u nepotravinářských výrobků a už tu máme další novinku, na kterou byste měli být připraveni: nařízení Evropské unie o obecné bezpečnosti výrobků GPRS. Tato legislativa se zaměřuje na:

  1. Transparentnost produktů – Všechny produkty prodávané v EU musí obsahovat jasné informace o svém složení, původu a bezpečnostních standardech.
  2. Bezpečnost spotřebitele – Nařízení zavádí přísnější kontrolu nad produktem, včetně jeho certifikace a testování.
  3. Ochranu dat – Rozšiřuje pravidla pro shromažďování a používání dat spojených s produktem, včetně sledování jeho dodavatelského řetězce.

Na co se GPRS nevztahuje

GPRS se vztahuje na všechny produkty (nové, použité, opravené i repasované) uváděné v EU na trh kromě:

  • humánních nebo veterinárních léčivých přípravků
  • potravin
  • krmiv
  • produktů živočišného původu a vedlejších produkty
  • zvířat a rostlin a přípravků na jejich ochranu
  • starožitností
  • produktů, u kterých se řeší bezpečnost zvlášť (např. zdravotnické pomůcky, hračky, nebo certifikované zboží)
  • letadel
  • výrobků, které jsou označeny, že mají být před použitím opraveny či repasovány

Koho se GPRS týká

Nařízení se vztahuje na výrobce, dovozce, distributory či prodejce. Jinými slovy na všechny firmy, které:

  • prodávají fyzické produkty v EU
  • využívají evropské dodavatele nebo skladování
  • cílí na evropské zákazníky

Hlavní povinnosti pro výrobce

Pokud vyrábíte produkty v EU, ale také pokud „cizí“ výrobky prodáváte pod svou značkou, měli byste:

  • ověřit bezpečnost výrobku a o posouzení pořídit zápis s technickou dokumentací (a minimálně 10 let ho archivovat)
  • produkty doplnit o štítky obsahující značku, e-mail, poštovní adresu
  • doplnit výrobky o typ, sérii nebo sériové číslo (pro účely identifikace)
  • k výrobkům přiložit pokyny o bezpečnosti (pokud jsou třeba)

Hlavní povinnosti pro dovozce

Pokud dovážíte výrobky do EU ze zemí mimo EU, měli byste:

  • ověřit, že mají vaši výrobci splněny výše uvedené požadavky
  • doplnit výrobky o značku, e-mail, poštovní adresu
  • zkontrolovat, zda jsou k výrobkům přiloženy pokyny o bezpečnosti (pokud jsou třeba)
  • přiložit kopii dokumentace o bezpečnosti výrobku spolu s technickou dokumentací
  • zajistit bezpečné skladování a přepravu výrobků

Hlavní povinnosti pro distributory

Pokud produkt na území EU přeprodáváte, měli byste:

  • ověřit, že výrobci i dovozci splnili své povinnosti
  • zajistit bezpečné skladování a přepravu výrobků

Hlavní povinnosti pro e-shopy

Každý produkt, který na svém e-shopu prodáváte by měl obsahovat:

  • značku, e-mail a poštovní adresu
  • kontakt na evropského zástupce v případě výrobce mimo EU
  • fotografii, typ, sériové číslo či číslo šarže
  • varovné a bezpečnostní informace

Sankce za nedodržení

Pokuty se liší podle legislativy každého členského státu. Podnikatelé musí být na změny připraveni od 13. prosince 2024 a dohled nad dodržováním nových pravidel má Česká obchodní inspekce (ČOI). Vzhledem k tomu, že zákon ještě není plně integrován do české legislativy, není zcela jasné, kdy ČOI zahájí kontroly nebo jaké pokuty by mohly být uděleny. Pokud jste tak ještě neučinili, doporučujeme s úpravami dlouho neotálet a svůj e-shop připravit na nové povinnosti co nejdříve.

Sdílet na facebooku anebo twitteru

Zpět nahoru