Je váš e-shop připraven na GPRS?
Od 13. prosince 2024 platí nové nařízení Evropské unie, GPRS (General Product Regulation Standards) o obecné bezpečnosti výrobků. Jeho cílem je zlepšit ochranu spotřebitele a zajistit bezpečnost produktů dodávaných na trh Evropské unie, tedy i v rámci ČR. Zjistěte, koho se nařízení týká a jaké změny přináší pro váš e-shop.
Co je to GPRS?
Nedávno jsme psali o nové povinnosti pro e-shopy týkající se uvádění měrné ceny u nepotravinářských výrobků a už tu máme další novinku, na kterou byste měli být připraveni: nařízení Evropské unie o obecné bezpečnosti výrobků GPRS. Tato legislativa se zaměřuje na:
- Transparentnost produktů – Všechny produkty prodávané v EU musí obsahovat jasné informace o svém složení, původu a bezpečnostních standardech.
- Bezpečnost spotřebitele – Nařízení zavádí přísnější kontrolu nad produktem, včetně jeho certifikace a testování.
- Ochranu dat – Rozšiřuje pravidla pro shromažďování a používání dat spojených s produktem, včetně sledování jeho dodavatelského řetězce.
Na co se GPRS nevztahuje
GPRS se vztahuje na všechny produkty (nové, použité, opravené i repasované) uváděné v EU na trh kromě:
- humánních nebo veterinárních léčivých přípravků
- potravin
- krmiv
- produktů živočišného původu a vedlejších produkty
- zvířat a rostlin a přípravků na jejich ochranu
- starožitností
- produktů, u kterých se řeší bezpečnost zvlášť (např. zdravotnické pomůcky, hračky, nebo certifikované zboží)
- letadel
- výrobků, které jsou označeny, že mají být před použitím opraveny či repasovány
Koho se GPRS týká
Nařízení se vztahuje na výrobce, dovozce, distributory či prodejce. Jinými slovy na všechny firmy, které:
- prodávají fyzické produkty v EU
- využívají evropské dodavatele nebo skladování
- cílí na evropské zákazníky
Hlavní povinnosti pro výrobce
Pokud vyrábíte produkty v EU, ale také pokud „cizí“ výrobky prodáváte pod svou značkou, měli byste:
- ověřit bezpečnost výrobku a o posouzení pořídit zápis s technickou dokumentací (a minimálně 10 let ho archivovat)
- produkty doplnit o štítky obsahující značku, e-mail, poštovní adresu
- doplnit výrobky o typ, sérii nebo sériové číslo (pro účely identifikace)
- k výrobkům přiložit pokyny o bezpečnosti (pokud jsou třeba)
Hlavní povinnosti pro dovozce
Pokud dovážíte výrobky do EU ze zemí mimo EU, měli byste:
- ověřit, že mají vaši výrobci splněny výše uvedené požadavky
- doplnit výrobky o značku, e-mail, poštovní adresu
- zkontrolovat, zda jsou k výrobkům přiloženy pokyny o bezpečnosti (pokud jsou třeba)
- přiložit kopii dokumentace o bezpečnosti výrobku spolu s technickou dokumentací
- zajistit bezpečné skladování a přepravu výrobků
Hlavní povinnosti pro distributory
Pokud produkt na území EU přeprodáváte, měli byste:
- ověřit, že výrobci i dovozci splnili své povinnosti
- zajistit bezpečné skladování a přepravu výrobků
Hlavní povinnosti pro e-shopy
Každý produkt, který na svém e-shopu prodáváte by měl obsahovat:
- značku, e-mail a poštovní adresu
- kontakt na evropského zástupce v případě výrobce mimo EU
- fotografii, typ, sériové číslo či číslo šarže
- varovné a bezpečnostní informace
Sankce za nedodržení
Pokuty se liší podle legislativy každého členského státu. Podnikatelé musí být na změny připraveni od 13. prosince 2024 a dohled nad dodržováním nových pravidel má Česká obchodní inspekce (ČOI). Vzhledem k tomu, že zákon ještě není plně integrován do české legislativy, není zcela jasné, kdy ČOI zahájí kontroly nebo jaké pokuty by mohly být uděleny. Pokud jste tak ještě neučinili, doporučujeme s úpravami dlouho neotálet a svůj e-shop připravit na nové povinnosti co nejdříve.
Sdílet na facebooku anebo twitteru