Redesign e-shopu Global Wines: co nám odhalilo uživatelské testování

UX

Pro klienta Global Wines & Spirits jsme provedli uživatelské testování s cílem odhalit příležitosti pro optimalizaci nákupního procesu i celkové zlepšení uživatelského zážitku. V první části našeho dvoudílného seriálu se s vámi podělíme o zjištění, která nás inspirovala k dalším krokům v redesignu e-shopu. Ve druhém dílu vám ukážeme, jak jsme tyto podněty přetavili do konkrétních vylepšení.

Ve světě e-commerce je každá změna na webu klíčová. Ať už jde o drobné úpravy nebo zásadní redesign celého e-shopu, každá z těchto změn může zásadně ovlivnit uživatelský zážitek a obchodní výsledky. UX výzkum byl vždy základem našeho přístupu. V posledních letech na něj ale klademe ještě větší důraz. Uvědomujeme si totiž, že nejdůležitější je porozumět skutečným potřebám uživatelů. Jen tak můžeme zajistit, že každé naše rozhodnutí bude podloženo reálnými daty a přinese pozitivní změny.

Scénáře uživatelského testování

Během testování jsme respondenty vedli skrze řadu scénářů, které vždy reflektovaly reálné situace, se kterými se mohou na e-shopu setkat:

  • Hledání konkrétního vína: Zjištění dostupnosti a detailů vína odrůdy Dornfelder.
  • Prozkoumání detailu produktu: Hodnocení přehlednosti a důležitosti jednotlivých sekcí produktu.
  • Zakoupení vhodného doplňku k vínu.
  • Osobní odběr na prodejně: Zjištění možnosti osobního odběru vína v Brně.
  • Objednávkový proces: Průchod celým nákupním procesem až k volbě dopravy a platby.
  • Filtrace produktů: Vyhledání suchého Chardonnay pomocí filtrů.
  • Víno dle země: Prozkoumání možnosti nákupu vína z Číny.
  • Moje oblíbené: Uložení produktu na později a následné nalezení uložených položek.
  • Výběr destilátu: Výběr vhodného karibského rumu jako dárek.
  • Cena dopravy: Zjištění podmínek dopravy.
  • Kontakt: Zjištění možností, jak kontaktovat e-shop se specifickými dotazy.
  • Tipy na dárky: Hledání a očekávání od sekce „Tipy na dárky“.
  • Přihlášení k účtu: Prohlížení minulých objednávek a založení nového účtu.
  • Dárkový poukaz: Nákup dárkového poukazu pro partnera.
  • Blog: Očekávání a hledání informací v sekci Blog.
Vše je připraveno, netrpělivě čekáme na prvního respondenta.

Co nám odhalilo uživatelské testování

Uživatelské testování je základní výzkumná metoda, která nám umožňuje identifikovat potenciální překážky a objevit nové příležitosti pro zlepšení uživatelského zážitku. V případě Global Wines jsme se zaměřili na klíčové oblasti, jako je průchod nákupním procesem, ale i další části webu. Testování nám poskytlo cenné informace, které jsme následně analyzovali pro další kroky.

Homepage

Testování jsme zahájili 5sekundovým testem, při kterém si respondenti prohlédli úvodní stránku e-shopu a sdíleli své prvotní dojmy. Mimo jiné nás zajímalo, do jaké cenové kategorie Global-wines.cz zařadí. Většina z respondentů e-shop řadila do kategorie střed – dražší, což odpovídá positioningu značky.

Zjistili jsme však, že respondenti měli rozdílné představy o hlavním sortimentu – někteří se domnívali, že e-shopu kralují vína, jiní nabyli přesvědčení, že prim tu hrají destiláty. Tato zpětná vazba nám ukázala, jak různé prvky na homepage (logo, bannery, položky v menu a další) ovlivňují zákaznické vnímání nabídky.

Články a zajímavosti? My chceme akce!

Z testování vyplynulo, že zákazníky na homepage zajímají především aktuální nabídky. Velkorysý prostor pro neprodejní sekce, jakou je například blog, by většina respondentů nahradila právě probíhajícími akcemi.

Detail produktu

Respondenti měli velmi specifické preference při výběru vína. Někteří dávali přednost extra suchým, jiní velmi sladkým vínům. Původní třídění podle suchosti většině respondentů přišlo nedostatečné, což nás přivedlo k úvahám, jak lépe strukturovat informace na detailu produktu.

Odměna pro respondenty stála za to: Gosset Grande Réserve Brut v hodnotě 1 339 Kč.

Objednávkový proces

Nákupní proces byl respondenty hodnocen jako přehledný a intuitivní, což je pro e-shop klíčové. Nicméně jsme získali několik podnětů ohledně komunikace cen dopravy a dalších drobností, které by mohly být pro některé zákazníky důležité.

Filtrace produktů

Filtraci respondenti vnímali jako intuitivní a užitečnou. Přesto testování přineslo několik námětů ke zlepšení, díky kterým bychom mohli zákazníkům vyhledávání ještě více usnadnit.  Například přidat možnost filtrování dle stáří produktu, skladovosti na prodejnách nebo párování s pokrmy.

Znalci nejčastěji vychutnávají s…

Respondenti si k lahvi něčeho dobrého nechají rádi doporučit nějakou tu delikatesu v podobě paštik, oliv, či oříšků. Sekce „Znalci nejčastěji vychutnávají s“ však působila na respondenty nedůvěryhodně, protože se u různých produktů objevovaly stále stejné položky. 

Hvězdičky (uživatelské hodnocení)

Hodnocení pomocí hvězdiček bylo pro respondenty důležité, lišila se pouze míra, jakou jim přikládali váhu. Ve většině případů pro ně bylo odrazový můstek ve chvíli, kdy tápali, dle čeho jiného se zorientovat. Někteří respondenti postrádali na výpisu produktů informaci o počtu hodnocení. 

Respondenti nám pomohli nahlédnout na e-shop očima zákazníků

Medaile a bodová hodnocení vín

Ocenění v podobě medailí a bodových hodnocení nebylo vždy dostatečně srozumitelné. Někteří respondenti si nebyli jisti, co přesně tato ocenění znamenají.

Oblíbené produkty

Funkci „Moje oblíbené“ uživatelé hodnotili pozitivně, ale zpětná vazba nám ukázala, že by bylo užitečné lépe odlišit oblíbené produkty od dříve nakoupených položek. Dozvěděli jsme se také, jaké další cesty pro ukládání produktů respondenti běžně volí. 

Věrnostní program Bobule

Ukázalo se, že věrnostní program Bobule nebyl na webu dostatečně viditelný a jeho prezentace by mohla být jednodušší a srozumitelnější. Výzkum nám také poodhalil, jak zákazníci věrnostní program vnímají a jak by pro ně mohl být přitažlivější.

Jak si e-shop vedl na mobilních zařízeních?

E-shop Global-Wines.cz si vedl dobře i na mobilních zařízeních, což nás potěšilo. Nicméně jsme odhalili několik podnětů ke drobným vylepšením, které by mohly přispět k lepšímu uživatelskému zážitku na mobilních zařízeních, například intuitivnější přístup do kategorie Delikatesy.

Ten pocit po úspěšně dokončeném testování 🙂

Závěr

V dalším dílu vám ukážeme, jak jsme poznatky z uživatelského testování přetavili do konkrétních změn, které posunuly uživatelský zážitek na Global-Wines.cz na další úroveň. Pokud chcete lépe porozumět svým zákazníkům nebo ověřit domněnky o své cílové skupině, neváhejte se na nás obrátit.

Těšíme se na spolupráci!

Sdílet na facebooku anebo twitteru

Zpět nahoru