NAY / ELECTRO WORLD
Od roku 2010 píšeme společně s Nay úspěšnou kapitolu digitálního obchodování. V počátcích se naše cesty protnuly v oblasti UX pro e‑shopy Shoppie.sk a Nay.sk. Postupně jsme, od roku 2014, převzali odpovědnost i za celkový vývoj a správu e‑commerce řešení pro Nay.sk a o rok později rozšířili o e‑shop ElectroWorld.cz. Nyní jsou oba projekty celkem, sjednocenými pod jednou střechou aplikace.
Úspěšně zvládnutý tendr a přechod na headless řešení
V roce 2020 jsme před sebou měli výzvu: kompletní redesign e-shopů Nay.sk a ElectroWorld.cz. Hlavními cíli bylo posunout nakupování na vyšší úroveň komfortu, zrychlit načítání webu, odseparovat prezentační a aplikační vrstvu skrze headless architekturu a provedení kompletního přepisu frontendu do Vue.js.
I přes probíhající dlouhodobě úspěšnou spolupráci si chtěl klient potvrdit, že má toho nejlepšího možného dodavatele pro svůj projekt, proto vyhlásil na redesign tendr. Ten jsme nejenže vyhráli, ale celý projekt dokončili v náročném desetiměsíčním deadline a nové řešení jsme úspěšně spustili ještě před nástupem vánoční sezóny 2021.
Náhled webu na různých zařízeních
Zajímavé funkce e‑shopů dotažené k dokonalosti
Oba e‑shopy neustále inovujeme, aby nabízely nejen standardní funkce, ale také unikátní řešení pro maximální zákaznický komfort. Optimalizovali jsme například objednávkový proces. Z původní tříkrokové objednávky jsme aktuálně ve fázi, kdy se objednávkový proces skládá pouze ze stránky Košíku a Checkoutu.
Jednoduchá cesta objednávkou
Na stránce Checkoutu zákazník vyřeší vše od zadání svých kontaktních údajů až po výběr doručovací a platební metody. Výsledkem je rychlejší a pohodlnější nákup.
Multiadresnost
Zákazník si může vybrat ze svého adresáře adres konkrétní adresu pro doručení a pro fakturaci.
ZavřítUplatnění speciálních položek
V každé fázi checkout stránky si může zákazník vyvolat modální okno a uplatnit některou ze speciálních slevových položek a celková cena se mu automaticky přepočítá.
ZavřítDvě základní nabídky doručení
Při načtení sekce "2 - Doprava" se načtou zákazníkovi jen dvě přehledné volby reprezentující typ doručení - osobní odběr nebo doručení domů.
ZavřítIndividuální nabídka doručení kurýrem
Na Nay eshopu se dle obsahu košíku a hodnoty PSČ pro doručení vypočítá optimální nabídka doručení a zákazník tak vybírá ze zjednodušené nabídky a to maximálně ze tří možností.
ZavřítSeskupení typu plateb
Stejně jako seskupujeme nabídku doprav a konkrétní výběr necháváme až do modálního okna, tak stejný způsob je použitý i u plateb. V základním výpisu pouze typy plateb, v modálním okně pak konkrétní výběr.
ZavřítAktualizované informace v postranním košíku
Tak jak dochází postupně k vyspecifikování dopravy a platby, tak se průběžně propisují vybrané položky i do postranního košíku a zákazník tak má vždy přehled o jeho obsahu a finální ceně.
ZavřítBlok pro finalizaci objednávky
A na konec blok pro vyřešení potřebné legislativy v podobě souhlasů, možnost napsat poznámku a ještě jednou nabídka uplatnit dárkový a slevový poukaz, případně přispět na Dobrého anděla.
ZavřítJednoduchý návrat na změnu dopravy nebo platby
V každém stavu Checkout stránky má zákazník možnost se vrátit zpět k výběru dopravy nebo platební metody aniž by musel přecházet na jinou stránku.
ZavřítExpresní rezervace
Umožňujeme rychlou rezervaci na prodejně s vyzvednutím do 15 minut. Oproti původní verzi rezervace nově umožňuje navíc několik novinek, o které si zákazníci psali. Konkrétně se jedná o rezervaci více produktů v jedné rezervaci, možnost uplatnit v rezervaci slevové poukazy, dárkové poukazy a věrnostní body.
Dárkové poukazy bez omezení
Řešení standardního rozsahu které zákazník zná z ostatních e‑shopů jsme rozšířili o funkce, které nejsou standardně k vidění na ostatních e‑shopech. Mezi ně patří – v objednávce má zákazník možnost částečné uplatnění poukazu a zbytek si dočerpat v další objednávce. V jedné objednávce jde uplatnit více dárkových poukazů. A v neposlední řadě má zákazník ve své uživatelské sekci k dispozici kompletní přehled zakoupených dárkových poukazů. Více o implementaci dárkových poukazů v našem článku zde.
Služba Same Day Delivery
Doručení objednávek ještě v den nákupu prostřednictvím DODO. A zároveň se jednalo o první nabídku same-day delivery pro produkty ve velikosti big box. Více v našem článku zde.
Komfortní doprava
Kromě nabídky standardních kurýrů a výdejních míst poskytuje Nay a Electro World e‑shop svou vlastní Komfortní dopravu. Cílem je zajistit maximální možnou kvalitu doručení. Na e‑shopu tahle vize začíná možností si vybrat přesné datum doručení včetně objednávky příplatkových služeb dle vlastního výběru.
Bleskový výběr 25 000 odběrných míst nebo kurýra
Vylepšený objednávkový proces na obou e‑shopech zahrnuje bleskový výběr z více než 25 000 odběrných míst mezi které patří jak samotné pobočky Nay a Electro World tak výdejních místa třetích stran, jako jsou Zásilkovna, DPD, PPL, Balíkovna, Slovenská pošta a Balíkobox. V našem řešení je výběr finálního výdejního místa zpřístupněno prostřednictvím jednoho modálního okna s možností rychlé filtrace a výběru.
Současně inteligentní systém v reálném čase vyhodnocuje nejvhodnějšího kurýra na základě PSČ a dostupnosti produktů, optimalizujíc tak celý proces dodání.
Integrovaná grafika přímo od Apple
V oblasti prezentace Apple produktů jsme průkopníky využívání oficiální „full-width“ grafiky dodané přímo od Applu, integrované do našeho e‑shopového adminu, což správcům e‑shopu umožňuje rychlé zveřejnění novinek ihned po skončení Apple Keynote.
Výkon, aneb zvládáme nejen Black Friday
Naše e‑shopy NAY a Electro World jsou navrženy tak, aby zvládly i ty nejnáročnější obchodní události roku, jako je Black Friday, vánoční sezona a povánoční slevy, a to díky bezchybné technické připravenosti a stabilní dostupnosti e‑shopů na úrovni 99,98 %.
Black Friday na e‑shopu NAY v číslech:
- Přes 2000 objednávek v prvních 30 minutách.
- Více než 40 000 REST API požadavků za minutu.
- Přes milión dotazů do databáze za minutu.
- Rychlá odezva API endpointů, i pod náporem, 125 ms.
Technické řešení
Od začátků spolupráce v roce 2014 bylo naše řešení postaveno jako monolit v PHP a Nette frameworku, fungující jako jednotný celek. Zahrnovalo to frontend pro e‑shopy jako Nay, Electro World a Shoppie, přičemž Nay a Electro World měly i speciální verze pro prodavače. Na pozadí pak běželo CMS pro správu obsahu a celá business logika včetně integrací se desítkami systémů a služeb třetích stran jako je SAP a podobně.
V roce 2021 jsme architekturu systému zásadně přepracovali. Nyní tvoří jádro PHP aplikace obsahující všechnu business logiku a synchronizace, spolu s CMS. Nad tímto jádrem jsou postavené nezávislé aplikace (hlavně na frontendu) a mikroservisy komunikující s backendem přes REST API.
Frontendové aplikace zahrnují:
- e‑shop Nay.sk
- e‑shop ElectroWorld.cz
- samostatná aplikace e‑shopů pro prodavače na prodejnách NAY
- samostatná aplikace pro prodavače Electro World
Jako samostatná mikroslužba slouží filtr na bázi Elasticsearch.
Použité technologie
Projekt využívá moderní technologie (a průběžně integrujeme další) jako jsou PHP, Vue.js, Nuxt.js, Node.js, TypeScript, TailWind, Elasticearch, RabbitMQ, Redis, GitHub Action, PHPstan a Cypress testy. Stabilitu a rychlou odpověď na problémy zajišťujeme vlastním monitoringem a dále nástroji Sentry a New Relic.
Frontend kompletně na Vue.js
Implementace Vue.js přinesla řadu nových výzev, včetně nasazení této technologie na nezvykle velký rozsah pro česko-slovenský e-commerce trh a zvládnutí SEO aspektů s pomocí Nuxt.js.
Celý projekt jsme zvládli realizovat během 10 měsíců, většinou v režimu home office kvůli covidu. Termín i rozpočet byly dodrženy s přesností na 100 %, a projekt byl spuštěn těsně před vánoční sezónou 2021, kterou jsme úspěšně zvládli.
Integrace s externími platformami
Projekt plynule spolupracuje s celou řadou externích služeb, které rozšiřují jeho funkčnost. Mezi nejzajímavější patří:
- SAP - robustní ERP systém pro komplexní správu podnikových procesů.
- Luigi’s Box - výkonná vyhledávací a doporučovací služba.
- Exponea/Bloomreach - nástroj pro pokročilý marketing a personalizaci
- Home Credit a Quatro - integrace pohodlných splátkových služeb.
- PayU, Cardpay, ... - bezpečné online platební řešení
- Google Pay - mobilní platby, o naší průkopnické implementaci na Slovensku si přečtěte v našem článku zde.
- GoodRequest - mobilní aplikace od renomovaného vývojářského studia.
Každý z těchto prvků hraje klíčovou roli v širším ekosystému tohoto řešení a pomáhá zákazníkovi poskytovat služby na špičkové úrovni.
Serverová Infrastruktura
Technické zázemí projektu je umístěno u našeho tradičního partnera VShosting, kde využíváme serverový cluster postavený pro maximální dostupnost (HA – High Availability režim). Díky této spolupráci jsme implementovali řadu řešení pro zvýšení odolnosti a efektivity, včetně:
- bezvýpadkových deploy procesů,
- postupného nasazování nových funkcí na část návštěvnosti přes šest aplikačních serverů,
- real-time zálohovaní databáze s možností okamžitého obnovení dat pomocí PITR serveru.
Bezpečnost potvrzena penetračními testy
Bezpečnost je pro nás alfa a omega, zvlášť když manipulujeme s obrovským objemem osobních dat. Je pro nás standardem, že všechny naše aplikace a mikroslužby běží na HTTPS. Abychom mohli říct, že naše aplikace jsou nejen bezpečné, ale i nepřístupné pro nechtěné návštěvníky, podrobili jsme je penetračnímu testování.
Tuto práci jsme svěřili společnosti Insighti, která testovala podle metodiky ASVS úrovně 3.
Výsledky nás potěšily. Insighti potvrdili, že během testů nenarazili na žádné vážné zranitelnosti. Naše pečlivá volba frameworků a kvalitní implementace vstupní validace znamenají, že jsme se vyhnuli typickým bezpečnostním pastem jako jsou injection, deserializace a chyby v autentizaci či autorizaci. Testy neprokázaly žádnou možnost, jak se dostat do našeho backendu nebo jakýmkoliv způsobem narušit dostupnost našich služeb.
Mezi poslední bezpečnostní prvky patří nasazení dvoufázové autentizace při přihlášení věrnostních zákazníků pro zvýšení ochrany jejich věrnostního konta.
Oceněné řešení
Oba e‑shopy nejenže běží jako dobře promazaný stroj, ale získaly i řadu ocenění od odborníků i uznání od zákazníků, což je pro nás nejlepší potvrzení, že jdeme správným směrem. A to jak v technické sféře, tak v omnichannel marketingu.
Electro World si odnesl ceny v soutěži Internet Effectiveness Awards 2022:
- Zlato v kategorii Obchod, služby a řemesla
- Stříbro v kategorii E-commerce B2C
Jak Nay, tak Electro World si i díky svým e‑shopům pravidelně odnášejí ocenění SuperBrands Award a nechybí ani mezi vítězi v anketě MasterCard Obchodník roku.
Na co jsme s klientem pyšní
- Uživatelské účty: 6 milionů
- Členové věrnostního klubu: 2,4 milionu
- Objednávky ročně: Přes 2 miliony
- Roční obrat: V miliardách CZK
Na teame spoločnosti PeckaDesign oceňujeme zohratosť, osobný prístup a pružnosť v riešení našich projektov. Ich špičkové znalosti, sústredenie na detail a efektívna komunikácia neustále posúvajú NAY.sk a Electroworld.cz pred konkurenciu.