Fúze NAY-DATART 1/3: migrace produktových dat
V PeckaDesign od roku 2014 spravujeme e‑shopy Nay.sk a ElectroWorld.cz. Během léta jsme se s NAY a HP Tronic intenzivně připravovali na spojení ElectroWorld.cz s Datart.cz v Česku a spojení Datart.sk s Nay.sk na Slovensku. V třídílném seriálu vám prozradíme, jak migrace probíhala a jakým výzvám jsme museli čelit, aby přechod na přelomu srpna a září proběhl hladce. Začtěte se do první části.
V posledních letech jsme svědky dynamických změn na trhu nejen s elektronikou, kde příchod nových hráčů, jako jsou Allegro nebo Temu, vytváří tlak na zavedené společnosti. V reakci na tuto situaci se slovenská společnost NAY a česká společnost HP Tronic, provozovatel značky DATART, rozhodly spojit své síly a vytvořit nový holding NAY-DATART.
Pro zákazníky to znamená, že se na českém trhu spojil e‑shop ElectroWorld.cz s Datart.cz s tím, že budou dále pokračovat pod brandem Datart.cz a na slovenském trhu se spojil eshop Datart.sk a Nay.sk a budou dále pokračovat pod brandem Nay.sk.
Dlouholetá správa e‑shopů Nay.sk a ElectroWorld.cz učinila z PeckaDesign klíčového partnera projektu. Pro úspěšné zvládnutí spojení byla zásadní spolupráce a koordinace tří týmů – PeckaDesign, NAY a HP Tronic. Hlavním úkolem PeckaDesign bylo převzít odpovědnost za kompletní migraci slovenské části při spojení e‑shopů a s tím spojených úkonů (migrace produktových dat, migrace zákaznických dat, přesměrování stránek, …) a současně podporovat tým HP Tronic při migraci české části. HP Tronic zase poskytoval technickou podporu nám na slovenské straně.
Spojení však kromě spojení e‑shopů zahrnovala řešení neméně důležitých, souvisejících oblastí, jako je účetnictví či převzetí skladových zásob v daných zemích. Tuhle část zaštítily interní týmy Naye a HP Tronicu a my jsme byli připraveni jim nabídnout support i v těchto částech.
Ambiciózní cíle
Spojení takto významných hráčů na trhu se nesmí podcenit. Celý projekt měl ambiciózní časový harmonogram, který z pohledu spojení e‑shopů zahrnoval:
- Migraci e‑shopových dat: Hlavním úkolem bylo nachystat migraci e‑shopových dat během pouhých tří měsíců, s přechodem probíhajícím během jediné noci z 31. srpna na 1. září. Tento přechod se musel odehrát současně na české i slovenské straně.
- Zachování zákaznické spokojenosti: Klíčovým faktorem bylo, aby zákazníci nepocítili žádné výpadky služeb, měli neomezený přístup ke svým účtům a objednávkám bez nutnosti měnit své přihlašovací údaje.
- Zachování služeb a výhod: Dalším důležitým cílem bylo, aby zákazníci na nových e‑shopech neztratili žádné služby a výhody, na které byli zvyklí. Včetně reklamací, prodloužených záruk a dalších výhod, které měli u původního e‑shopu. Součástí toho byl tedy i dovývoj vybraných funkcionalit, které byly na druhém e‑shopu a cílem bylo je mít po spojení na obou.
Migrace produktových dat
Migrace produktových dat byla jedním z klíčových technických úkolů celého projektu. Každý z e‑shopů, jak ElectroWorld.cz, tak Datart.sk, měl svou specifickou nabídku produktů. Některé produkty byly společné, jiné exkluzivní pro daný e‑shop. Naším hlavním cílem bylo zajistit, aby se všechny produkty, na které byli zákazníci zvyklí, bez problémů objevily na nových e‑shopech i po migraci. To zahrnovalo jak přesun tisíců položek, tak i jejich kompletních detailů, včetně popisků, obrázků, technických parametrů a dalších dokumentů, jako jsou návody či energetické štítky.
Klíčové kroky při migraci produktů:
- Vytvoření mapovací tabulky: každá firma má své produkty identifikované pomocí jednoznačného identifikátoru. Cílem bylo vytvořit na každé straně seznam těchto identifikátorů a z něj následně vytvořit mapovací tabulku. Díky ní se zjistilo, které produkty se v nabídce překrývají, a které jsou unikátní na druhém e‑shopu. Tohle mapování navíc posloužilo při spoustě dalších procesů. Ať už při synchronizaci produktového portfolia, tak např. při zpracování přesměrování produktových URL adres. Vytvoření této tabulky měly na starost interní produktové týmy HP Tronic a Nay.
- Zajištění plnohodnotného produktového katalogu: Nejednalo se pouze o přesun názvů a cen produktů. Každý produkt musel být na novém e‑shopu plně funkční. To zahrnovalo i detaily jako technické parametry, fotografie a přílohy. Cílem bylo, aby uživatelská zkušenost byla na nových stránkách totožná, ne-li lepší, než na původních e‑shopech.
- Automatizace procesu: Ruční převod tisíců produktů by byl nemožný. Proto jsme zvolili automatizovaný přístup a na obou stranách vystavili REST API endpointy. Skrze tyto endpointy byl umožněn přenos všech důležitých informací mezi systémy, jako jsou obrázky, popisky, parametry produktů a další dokumenty. Synchronizaci si mohl vyvolat admin buď ručně nebo skrze definovanou dávku produktů spustit tuto synchronizaci skrze automatizaci na pozadí. Automatizace umožnila rychlou a efektivní migraci vyšších tisíců produktů.
- Zpracování dat na cílovém e‑shopu: Při zpracování dat na straně Nay.sk e‑shopu jsme zajistili, že se všechna data správně uloží do současné struktury e‑shop databáze. Tento proces byl navržen tak, aby zvládal dávkové zpracování velkého množství produktů bez narušení výkonu webu, což bylo klíčové pro udržení plynulého provozu. Pro možnost importu dat z ElectroWorld.cz směrem do Datart.cz jsme připravili read-model data v databázi tak, aby dotazování na velké množství produktů nevytěžovalo složitými SQL dotazy produkční databázi a neohrozilo tak provoz. U read-model dat byla zajištěna jejich real-time aktualizace, aby měla druhá strana vždy aktuální data
- Synchronizace dat: Protože během migrace stále na obou stranách docházelo k úpravám produktů, bylo nutné udržet data synchronizovaná. Pravidelné aktualizace nově přidaných produktů a jejich detailů byly klíčové pro dodržení cíle mít v den překlopení aktuální produktová data v daný moment.
- Zachování historie a návazností: Aby byla migrace úspěšná, bylo nutné zajistit, že produkty budou napojeny na historii objednávek zákazníků. Pokud si například zákazník na původním e‑shopu zakoupil konkrétní produkt, musel mít možnost jej vidět ve své historii objednávek na novém e‑shopu, včetně detailů, jako jsou zakoupené služby nebo příslušenství.
- Zachování zdroje: u všech importovaných dat máme v databázi příznak, že se jedná o data z Datart.sk. Díky této informaci budou mít admini i v budoucnu přehled, z jakého zdroje data pochází, bez nutnosti složitého prohledávání synchronizačních souborů.
Zajištění správného URL přesměrování a pokrytí SEO
Další důležitou součástí migrace produktového portfolia bylo zajištění správného přesměrování URL detailu produktu z Datart.sk na Nay.sk. Např. pokud měl tuto URL uživatel uloženou ve svých záložkách a nebo pokud původní URL měl zaindexovaný nějaký vyhledávač. V maximální možné míře se nám podařilo, aby se uživatel dostal na detail úplně stejného produktu. A to stejné platí pro vyhledávače, kde jsme přesměrování zpracovali skrze 301 response kód.
Přidanou hodnotou tohoto přesměrování byla možnost zobrazení zákaznického informačního průvodce, o kterém si povíme v některém z dalších dílů.
Ukázky zpracování přesměrování:
- www.datart.sk/espresso-illy-y3-3-720412-cervene.html
- www.datart.sk/tablet-lenovo-tab-m10-3rd-gen-lte-4-gb-64-gb-clear-case-zaaf0094cz-sivy.html
Závěr
Díky této pečlivě naplánované migraci a automatizovaným procesům v oblasti produktového portfolia, jsme dokázali zajistit, že zákazníci nepřišli na novém e‑shopu o nabídku produktů, na které byly zvyklí. A to jak v podobě možnosti si je zakoupit a nebo mít možnost jít na jejich profil dohledat dodatečně informace. Navíc jsme nezapomněli na SEO pohled, který je při spojování dvou tak velkých e‑shopů velmi důležitý.
Cílové hodnocení: zvládnuto.
Ve druhé části tohoto seriálu se zaměříme na migraci a onboarding zákazníků. Ukážeme vám, jak jsme zajistili, aby přechod pro uživatele proběhl hladce, a jaké kroky jsme podnikli k zachování zákaznických účtů, objednávek a výhod na nových e‑shopech.
Sdílet na facebooku anebo twitteru