Nové vyhledávání ChatGPT Search jako konkurence Google?
Role umělé inteligence se v SEO v posledním období hodně rychle vyvíjí. Google v květnu spustil AI Overviews s umělou inteligencí, Bing zase v červenci odstartoval pilotní projekt generativního vyhledávání. Následně společnost OpenAI oficiálně spustila svou novou aplikaci ChatGPT Search. Co to ale znamená pro SEO a má se Google začít bát nové konkurence?
Co je ChatGPT Search?
ChatGPT Search je užitečný nástroj, který s pomocí umělé inteligence usnadňuje vyhledávání informací. Je připojen k webu v reálném čase, využívá index vyhledávače Bing a další zdroje ke zobrazení aktuálních výsledků spolu s odkazy na zdroje.
Služba ChatGPT Search je v současné době dostupná jen pro určitou skupinu uživatelů. Jsou to uživatelé s placeným přístupem ChatGPT Plus, ChatGPT Team a uživatelé na čekací listině SearchGPT. Společnost OpenAI ale pracuje na zpřístupnění této nové funkce všem.
Jak ChatGPT Search funguje?
Použití je jednoduché, stačí kliknout na ikonu zeměkoule a aktivovat funkci vyhledávání na webu. Po zadání dotazu se zobrazí vygenerované výsledky a k nim použité zdroje. Postranní panel přidává další souvislosti a obsahuje odkazy. Tyto odkazy na zdroje umožňují rychlé ověření informací, což podporuje důvěryhodnost výsledků a poskytují také výchozí bod pro případné další čtení o tématu.
Základem pro fungování vyhledávání ChatGPT je Microsoft Bing a jeho index. I když využívá různé zdroje, Bing je v současné době hlavní hnací silou a díky němu poskytuje ChatGPT uživatelům nejnovější podrobnosti o různých tématech. Pokud váš web není v indexu Bingu, nezobrazí se ve výsledcích ChatGPT. Pokud tedy chcete, aby byl váš web a obsah viditelný, je klíčové, aby byl indexován právě Bingem. A přestože vyhledávač Microsoftu dlouhodobě považujeme za méně relevantní než Google, tato nová spolupráce jej opět staví do popředí zájmu.
ChatGPT Search vs. Google vyhledávání
Na základě testování se ChatGPT Search ve srovnání s Googlem chová často odlišně na jednotlivých typech dotazů.
- Informační dotazy – slouží zpravidla k pochopení tématu nebo zjištění informací typu „co je to SEO“ nebo „jak se zbavit chřipky“ apod. ChatGPT Search u těchto typů dotazů poskytuje hodně rychlou, krátkou a přesnou odpověď spolu se zdrojem dalších informací. U Googlu se zobrazují méně relevantní informace. Třeba u tematiky zdraví zobrazuje ChatGPT informace z renomovaných zdravotnických publikací, na Google se objevují i články typu „babské rady“.
- Lokální dotazy – uživatel se potřebuje někam dostat, nebo zjistit informace o nějakém místě. U lokálních dotazů, jako jsou „nejlepší restaurace v Brně“, ChatGPT nezobrazuje reklamy a jednoduše řadí nejlepší podniky na základě faktorů, jako jsou recenze a poloha. Google je ale na tento typ dotazů stále lepší díky propracovaným Google Maps. Stejně tak u počasí, kdy Google dokáže rozpoznat polohu, poskytne graf s teplotami nebo předpověď počasí na příští týden.
- Srovnávací dotazy – jak Google, tak ChatGPT si vedou poměrně dobře, ale rozdíl je v tom, že ChatGPT chce poskytnout přesnou a detailní odpověď, zatímco Google předkládá odpovídající webové výsledky. I když se vám Google snaží poskytnout přímou odpověď na váš dotaz v podobě úryvku (tzv. featured snippet), aniž byste se museli obtěžovat hledáním a klikáním na odkaz, ChatGPT vytváří zcela komplexní přehled a jeví se na těchto dotazech jako silnější.
- Transakční nebo komerční dotazy – ty klade uživatel v případě, když aktivně hledá produkt nebo službu a chce něco koupit, objednat, dokončit nějakou transakci. Zdá se, že vyhledávání ChatGPT nedůvěřuje propagačním tvrzením z webů prodejců, ale spoléhá na podrobný dlouhý obsah z autoritativních médií. Zároveň nezobrazuje reklamy, takže veškerý zobrazený obsah je čistě organický. Přestože je ale na Google plno reklamy, na kterou jsme si možná už vybudovali „reklamní slepotu“, tak nám tento vyhledávač poskytuje relevantnější výsledky, recenze, videa, srovnání cen apod.
ChatGPT Search nebo Google: který z vyhledávačů je lepší?
Závěrem lze říci, že ChatGPT nabízí komplexní a přímočaře zpracované odpovědi, zatímco Google se stále primárně zaměřuje na poskytování odkazů. Jelikož však ChatGPT často uvádí kvalitní zdroje, umožňuje uživatelům snadno proniknout do hloubky tématu, což představuje významnou výhodu. Pravděpodobně se s tím budeme u Googlu setkávat častěji.
Google má však několik významných výhod. Patří mezi ně jeho dlouhá historie, rozsáhlé portfolio webových stránek a produktů, hluboké vazby na online ekosystém a propracované nástroje, jako jsou mapy, předpovědi počasí, obrázky, videa či recenze. To vše představuje infrastrukturu, kterou bude ChatGPT muset teprve postupně budovat. Google navíc stále generuje mnohem větší objem návštěvnosti a jeho databáze zahrnuje více než sto miliard webových stránek. Zda se ChatGPT Search dokáže v budoucnu etablovat jako plnohodnotný konkurent, ukáže čas.
Sdílet na facebooku anebo twitteru