Konference měla od rána pěkné tempo a udržela si ho prakticky po celou dobu programu. Střídala se témata pro začátečníky s těmi pro ostřílené matadory. Na své si tak subjektivně přišel každý.
Níže přináším krátké shrnutí jednotlivých přednášek, kde neřeším verbální projev ani prezentaci. Sám totiž vím, jak je těžké se na takový přednes připravit a nenechat se ovlivnit trémou. Každý přednášející tak má můj respekt.
Google and the Future of Search – Alexander Breitenbach
Alexander byl pro mě pohodovým začátkem konference. Shrnul aktuální trendy v SEO, které asi většina z nás dobře zná. Některé zmíněné věci v ČR sice ještě nemáme, ale připomenutí toho, co nás snad v budoucnu čeká, myslím, neuškodí. Řeč byla mimo jiné o strukturovaných datech, jejich budoucnosti a vlivu na výsledky vyhledávání.
Můj komentář: Tomu, že se Google stává nejen vyhledávačem, ale také prezentátorem vyhledávaných informací a jeho snahou je informace agregovat u sebe bez nutnosti vstoupit na cílovou stránku, se už nikdo nediví. Teď už je jen na nás SEO specialistech, jak se s tím porveme. Osobně jsem zatím stále skeptik i k hlasovému vyhledávání – věřím, že jeho praktické využití v našich končinách potrvá ještě hodně dlouho.
Content je king, ale… – Milan Pichlík
Milan tak trochu navázal na své povídání ze SEOloggeru Naživo. Je to Affilák s přesahem do SEO – proč? Protože zkrátka chtě nechtě musí řešit content. A evidentně ví jak na to. Logicky tak hledá příležitosti, jak efektivně a přitom levně vyzrát na obsahové SEO.
Přednáška obsahovala několik praktických tipů, jako například využití descriptions jako content se kterým jde pracovat na stránkách a dynamicky jej propisovat na vhodné místo – tím smysluplně prodlužovat délku stránky.
Můj komentář: Překvapila mě zmíněná délka tvorby kvalitního článku 3 - 5h. Za mě to je celkem málo na vytvoření hodnotného obsahu. Milan zmínil věc, za kterou v Pecce hodně bojujeme, takže díky! Jde o sémantiku obsahu, jeho čitelnost, srozumitelnost a atraktivitu. Jasně, občas s tím nic neuděláte, ale než někomu navrhnete, že má za každou cenu začít tvořit obsah, vydechněte, zhluboka se nadechněte a nejprve se podívejte na to, co umí jeho wysivyg editor a jak je možné obsah formátovat (a zkontrolujte i podobu v mobilních zařízeních).
Odkaz na Milanovu prezentaci
Kamenný obchod, ako sa presadíš lokálne? – Daniel Duriš
Když se řekne klíčové slovo „SEO Slovensko“ asi se mi vybaví Daniel. A taky proč ne, patří mezi SEO stálice našich sousedů. Jeho přednáška se věnovala lokálnímu vyhledávání a tomu, jak v něm uspět. Myslím, že se Danielovi podařilo pěkné shrnutí bez zabíhání do zbytečných detailů. Díky tomu, že u našich klientů lokální SEO hodně řešíme, jsem si přednášku užil a přidal i pár komentářů.
Můj komentář: Určitě se v ČR neomezujte pouze na Google místa. Zkuste si zjistit, co vše umí firmy.cz a zamyslete se, jak byste je mohli využít pro svůj projekt. Placená verze „Naplno“, která je už od 100 Kč/měsíc umí celkem zajímavé věci.
Odkaz na Danielovu přednášku
Analýza klíčových slov na maximum – automatizace – Martin Žatkovič
Martinova pro mě byla příslibem, že si z konference odnesu nějaký hardskill. A skutečně tomu tak bylo. Martin ukázal hezký způsob, jak si ušetřit čas při tvorbě analýzy klíčových slov. A to konkrétně v místě, které nikoho moc nebaví – při klasterizaci a klasifikaci. Klíčem k této úspoře je Openrefine v kombinaci s MarketingMinerem Javou a nástrojem Reconcile od Zdendy Nešpora. Příslibem je do budoucna podobná funkce přímo v MarketingMineru.
Můj komentář: Myslím, že usnadnit si práci je vždy na místě. Klasterizace a klasifikace se k tomu přímo nabízí a jsem rád, že si někdo dal tu práci a vymyslel pomocné řešení.
Odkaz na Martinovu přednášku
Analýza klíčových slov na maximum – interpretace – Šárka Jakubcová
Navazující přednáška na Martinovu část, která pěkně shrnula, co s ušetřeným časem. Je fajn, vědět, že pro mnoho SEO specialistů je předání klíčovky nejen o tabulkách, ale taky o vysvětlení práce s Analýzou klíčových slov. Z přednášky jsem měl fakt dobrý pocit. Díky.
Můj komentář: Je otázka jestli se věnovat spíše interpretaci formou psaného průvodního dokumentu, nebo spíše formou workshopu – klidně opakovaného. Osobně volím druhou variantu.
Odkaz na prezentaci Šárky
The untold secret to mastering SEO: Soft skills – Thea Windisch
Hezkým překvapením byla Thea se svojí přednáškou tak trochu z jiného soudku SEO – ze soudku soft skills, které většina SEO specialistů mít prostě musí. Ono to totiž není jen o SEO lidu, ale o všech markeťácích, kteří komunikují s klienty – tedy se všemi co v oboru dělají. Markeťák, který neumí komunikovat s klienty podle mě nemá dělat marketing. Myslím, že Thea tak trošku nevědomky nastavila mnohým z nás pěkné zrcadlo k zamyšlení.
Můj komentář: K přednášce hezky sedí to, co občas dělám s našimi programátory. Občas za nimi přijdu a řeknu, aby mi danou věc vysvětlili, jako úplnému retardovi. A výsledek? Chápu to já a následně i klient, když mu technikálie tlumočím :-)
Odkaz na podklady od They
Testování v SEO, tipy a praxe pro všechny – David Brenner
Testování a SEO. Za mě fakt pěkná myšlenka, se kterou jsem se již několikrát setkal. V Pecce máme programátory inhouse, takže nám nutnost dostávat A/B testy na ostrý web bez jejich pomoci odpadá. Na stranu druhou, člověk nikdy neví, kdy se mu to bude hodit. Obecně je ale testování dopadů konkrétních úprav v SEO na místě. Nezbývá než souhlasit a vlastně i zkusit naplánovat další vlastní test :-)
Můj komentář: Testování v SEO je děsně atraktivní myšlenka, kterou není vůbec těžké přenést do praxe. Proč ji tedy nezkusit? Koneckonců testování vlastních SEO domněnek a zahrnutí do pravidelných aktivit pro klienty i vlastní projekty je fakt snadné.
Odkaz na Davidovu přednášku
Význam Dynamic Search Ads pro SEO – Tomáš Havlík
Super nápad s přednáškou. Proč by na PPC Campu nemohla být řeč o SEO a na SEO Restartu o PPC. Na celé této problematice mě baví to, že vlastně nechápu, proč se o významu titles a dalších atributů a jejich využití v PPC mluví až v poslední době. Jediné slabé místo zde vidím v tom, že ukázky co kolují komunitou jsou v drtivé většině z Heureka.cz, která ale také umí být schizofrenní, jak ukazuje obrázek níže (ukázka z Organicu).
Tím chci jen poukázat na všudypřítomné riziko, které sebou jakákoliv dynamika přináší. Každopádně jsem za ni samozřejmě rád, jelikož díky ní dokážete fakt hezké věci relativně snadno. Třeba rozjet PPC v zahraničí bez dokonalé znalosti jazyka atp.
Můj komentář: V tomto jsem prostě stará škola a stále věřím tomu, že pro TOP produkty (skutečně ty tzv. „Hvězdy“) mně čas copywritera, který bude společně s PPCčkařem štelovat textaci inzerátu tak, aby byla více než boží, přinese větší CTR, než dynamika. Ale tuším, že většina PPCčkařů nebude souhlasit :-)
Odkaz na přednášku Tomáše Havlíka
Jak bance „zapnout“ SEO? - Artur Galstyan
Přiznám se, že této přednášky jsem se hodně bál. Bál jsem se, že půjde o korporátní bullshit (omlouvám se tímto Arturovi). Ale naprostý opak byl pravdou. Fakt super přednáška, která ukázala, že když je chuť i ve firmách svázaných mnoha předsudky vůči onlinu a spoustou regulací a pravidel to jde – když se chce. A tady se chtělo. Arture, fakt díky za přednášku!
Můj komentář: Bavilo mě, jak srozumitelné grafy v přednášce byly. Je z nich vidět, pro koho byly určeny původně – pro laiky k prezentování výsledků. A to je věc, kterou si odnáším i já, protože vím, jak snadno jako specialista vytvořím překombinovaný report, který je pro klienta těžko srozumitelný.
Why not to build a monitoring crawler – Vincent van Scherpenseel
Chvíli jsem přemýšlel, co si z přednášky odnést. A asi tím zásadním sdělením bylo přesně to, co níže ve svém tweetu popisuje Jarda Hlavinka. Sám vím, jak tenká hranice je mezi zasíláním rozumného množství reportů na mail specialistů a tím, kdy jich je tolik, že se pro adresáta stanou přehlíženým spamem. Tady určitě platí heslo Ludwiga Miese Van der Rohe „Less is more“.
Můj komentář: ContentKing používám moc rád a rozhodně jeho rozhraní patří k těm nejvíce příjemným. Pokud děláte audit, může velmi rychle nabídnout hezké přehledy s vysvětlivkami, které pochopí i laik. To, co je jeho nespornou výhodou, jsou i velmi pěkně zpracované návody a vysvětlení SEO pojmů.
SEO pohledem datového analytika – Marek Prokop
Po loňské přednášce jsem odcházel trošku zkleslý. Ne z Marka, ale ze sebe – moc jsem toho tehdy nepochytil, jelikož nemám takový technický backend. Takže jsem byl připraven na nejhorší :-D „další čočku“. Ale to se nestalo. Velmi pěknou a srozumitelnou formou Marek poodhalil, jak pracuje s daty a že to vlastně není zas taková věda – stačí chtít.
Můj komentář: Je super vidět, že věci, které dělám manuálně, jdou zase o kousek automatizovat. Jen je prostě nutné na to mít čas a vlohy. A když nemáte vlohy, musíte mít někoho k sobě. Já mám naštěstí Pecka programátory a kodéry, kteří si umí poradit :-) V klíčovkách se na podobných principech snažím o částečný odhad monetizace posunutí jednotlivých klíčových slov na dobré pozice. Je to ale nebezpečná hra čísel – v interpretacích se pak raději držím při zemi.
Odkaz na Markovu přednášku
Nevýhody letošní konference
Praktický žádné nevidím. Pokud bych ale přeci jen měl dát zpětnou vazbu, tak bych na konferenci navázal ofiko warm-up meetupem či následnou afterparty, jakožto jasnou součástí programu. Co si budeme vykládat, networkovat se prostě MUSÍ :-). Zároveň bych zvážil jiné místo, jelikož vzduchotechnika divadla pod Palmovkou ukázala, že není stavěná na celodenní akce.
Suma sumárum SEO Restart hodnotím pozitivně a těším se na další ročník, díky za organizaci!
Kam dál? K nám do PECKY!