Rozdíl mezi krabicovým řešením a e‑shopem na míru
Pokud provozujete e-shop, je pro vás zásadní platforma, na které běží. Technická platforma je srdcem e-shopu, které pohání všechny důležité funkce a procesy, které se v e-shopu dějí. Proto vás výběr vhodné platformy ovlivní na roky dopředu. Může vám dát obrovskou přidanou hodnotu, nebo vás také zásadním způsobem omezovat a tím škrtit váš business.
Když se na nás obrací noví klienti a jednáme s nimi o potenciální spolupráci, vždy mě zajímá, jaká je jejich motivace ke změně a proč vůbec nového dodavatele vybírají. Kromě nespokojenosti s erudicí nebo kapacitou starého dodavatele, je nespokojenost s aktuální platformou ten nejčastější důvod, proč nás klienti oslovují a proč se rozhodnou do zcela nového e-shopu investovat. Jak se od sebe tedy jednotlivé přístupy ke tvorbě e-shopu liší?
Výhody krabicového řešení
Pojďme si nejprve posvítit na krabicové řešení. Je to nejjednodušší způsob pro začínající e-shopaře. Svůj e-shop si tam může rozjet i pomyslná maminka na mateřské. Krabicová řešení mají obvykle jednoduchou konfiguraci, kterou zvládne i úplný laik. Bývají finančně dostupná, často fungují jen na bázi měsíčních poplatků.
Pokud někdo s e-shopem začíná, nechce do startu investovat příliš mnoho peněz. Chce si spíše ověřit, jestli má jeho obchodní model šanci na trhu uspět – v tomto případě je pro něj krabicové řešení vhodnou volbou. I pokud už e-shop máte, pohybujete se obratově v řádech jednotek milionů korun ročně, resp. chodí vám jednotky objednávek denně, nejspíš budete stále v kategorii, kdy pro vás bude krabicové řešení dostačující.
Krabicovému řešení růst nesvědčí
Nevýhoda krabicových řešení přichází s vaším růstem. Čím větší váš e-shop bude, tím víc začnete uvažovat co zlepšit a jak se odlišit od konkurence, abyste byli schopni dále růst a obstát v konkurenčním boji. Stejně tak začnete přicházet na to, že váš sortiment má jistá specifika, na která tvůrce krabicového řešení úplně nemyslel.
Například:
- Je důležité vaše zboží prezentovat vizuálně s co největšími fotkami? U krabicového řešení budete mít pravděpodobně na výběr jen z několika předchystaných šablon. Pokud se k vašemu sortimentu žádná hodit nebude, začínají komplikace.
- Jsou vaši zákazníci zvyklí filtrovat, nebo specificky vyhledávat zboží? Opět jste odkázáni na způsob filtrace a kategorizace, které programátor krabicového e-shopu vymyslel.
Jedno řešení pro všechny… a pro nikoho
Podstata krabicového e-shopu je taková, že musí obsloužit tisíce různorodých e-shopů, aby zaplatil svůj vývoj a tím se dostal na nízkou cenu. Musí být tedy technicky řešený velmi kompromisně, aby vyhovoval jak elektronice, oblečení, tak třeba parfémům. A z toho právě vyplývají značná omezení. Pokud má jeden způsob filtrace zboží vyhovovat všem, nikdy nebude na 100 % vyhovovat nikomu a všechny bude i jistým způsobem omezovat.
Řešení na míru vs „na míru“
Dříve či později proto začnou všichni úspěšní majitelé e-shopů zvažovat další krok – kam se posunout, aby se těchto limitů zbavili. Přichází na řadu oblíbený termín „e-shop na míru“. Zde se nám otevírá obrovská škála dodavatelů a technických řešení, které všichni nazývají „namírové“, ale přesto jsou v nich obrovské rozdíly. A to nejen finanční, ale i technické.
Pokud začnete uvažovat o e-shopu na míru, je důležité hned na začátek zmínit, že žádný e-shop není zcela namírový. Pokud bychom měli brát namírovost doslova, znamenalo by to, že si programátor sedne k úplně prázdnému monitoru a začne psát zdrojový kód e-shopu od prvního řádku zcela znovu. To ale v reálu nedělá nikdo. A není to jen o finanční, ale i časové náročnosti. Vyvinout kompletní e-shopové řešení od nuly je projekt na několik let. A v eCommerce světě nemůžete strávit řekněme 2-3 roky vývojem e-shopu, protože za tu dobu by vám konkurence utekla na míle daleko. A i vaše potřeby a požadavky by se za danou dobu zásadně změnily.
Proto i namírová e-shopová řešení vždy využívají nějakou platformu, na které se e-shop začne stavět. To aby byly vůbec někde v databázi uložené produkty, aby bylo možné se do e-shopu zaregistrovat, aby chodil e-mail s poděkováním za objednávku. Toto není potřeba vyvíjet znovu, protože zde není potřeba kreativita. Zde se očekává hlavně 100% funkčnost a spolehlivost.
E-shop na míru za polovinu?
Občas mi některý z potenciálních klientů ve výběrovém řízení řekne, že jiný dodavatel jim nabídl poloviční cenu projektu. A přitom také říká, že jim dodá namírový e-shop. Ale rozdílem je právě stupeň toho, jak moc je řešení předchystané a jakou flexibilitu vám bude do budoucna poskytovat.
Dodavatelé namírových e-shopů se pohybují na hodně široké škále. Od těch, co za namírový e-shop prohlašují i to, že vám dodají nový design, ale jinak je jejich technické řešení zcela krabicové a funkčně tam není možné upravit takřka nic. Až po ty, kteří jsou opravdu schopni naprogramovat i velmi specifické funkce, které si vymyslíte a nestane se, že by vám řekli, že něco nejde. Správná platforma pro e-shop na míru vás nesmí omezovat ve vaší podnikatelské strategii. Případně musí být natolik konfigurovatelná a flexibilní, aby vašemu účelu perfektně sedla.
Namírový e-shop od PeckaDesign: nejprve strategie, pak vývoj
My v PeckaDesign se snažíme tento přístup posunout ještě o fous dál a vývoj e-shopu na míru je pro nás jen základním stupněm. Troufám si tvrdit, že dokážeme klientovi e-shop nejen naprogramovat, ale do velké míry i vymyslet.
Vy jste jako majitel e-shopu odborník na svůj sortiment. Znáte perfektně specifika svého zboží, dokážete zákazníkovi doporučit nejvhodnější produkt, případně mu poradit, co nejlépe vyřeší jeho potřebu. Ale málokdy máte ve firmě někoho, kdo je schopný napsat komplexní zadání pro tvorbu e-shopu, aby se do něj pro vaše know-how promítlo. A to jak po vizuální, uživatelské a technické stránce, ale také obchodní. To je velmi komplexní disciplína a takové zadání se nedá popsat na pár stran A4.
PeckaDesign součástí vaší firmy
My proto v začátku spolupráce začínáme velmi důkladnou analytickou fází, kdy se snažíme vás, jako klienta velmi důkladně poznat. Zjistit, jaké jsou vaše konkurenční výhody, poznat váš sortiment a vžít se do zákazníka, který ho právě vybírá. Zároveň prozkoumat vaše firemní procesy, logistiku i dlouhodobou práci se zákazníkem. Tato fáze může zabrat i několik měsíců a rozhodně ji nezvládneme sami. Potřebujeme úzkou spolupráci s vámi a to ideálně s různými profesemi ve vaší firmě. Velmi cenní jsou po nás nejen vaši markeťáci, kteří mají obvykle e-shop na starosti. Důležité informace čerpáme i od produkťáků, technických specialistů, či operátorů ze zákaznické linky. Na chvíli se zkrátka staneme součástí vaší firmy. Podrobnější informace o tom, jak tato úvodní fáze probíhá, se můžete dočíst v samostatném článku.
Maximálně odladěný e-shop
A výsledek stojí za to. Všechny poznatky a zkušenosti přetavíme do e-shopu, který vaší firmě padne jako ulitý. Nabyté zkušenosti navíc využíváme dlouhodobě. Velký e-shop nestačí jednorázově vytvořit. Je to kontinuální proces, kdy ho dále analyzujeme, vyhodnocujeme a vylepšujeme, aby nebyl špičkový jen v okamžiku spuštění, ale dlouhodobě. A našim klientům se tento přístup bohatě vyplácí. Jako příklad krásných namírových funkcí na našich e-shopech, které by nevznikly bez hluboké znalosti našeho klienta, můžu uvést třeba věrnostní program na HUDY, generování dárkových poukazů v souladu s procesy velké firmy i funkčností v kamenných prodejnách NAY a ElectroWorld, či namírovkami zcela prošpikovaný e-shop s digitálními foťáky, Megapixel.
Líbí se vám tento přístup a také byste chtěli mít e-shop vyladěný do posledního detailu? Ozvěte se, rádi to s vámi probereme.
Sdílet na facebooku anebo twitteru