Případová studie: Jak jsme zvýšili tržby BENU.cz o 161 %
E-shop BENU.cz funguje od září 2015 a rychle se zařadil mezi největší hráče v on-line prodeji léků u nás. To i díky marketingu, který máme od začátku na starost. Důkazem dobře odváděné práce je meziroční růst tržeb o 161 % za prvních 5 měsíců tohoto roku.
O BENU
Benu patří k největším sítím lékáren v kontinentální Evropě, která nabízí svým zákazníkům moderní přístup k medicínské i preventivní péči. V Česku aktuálně najdete přes 200 lékáren BENU a také e-shop s poradnou. Síť lékáren neustále roste a je otázkou, na jakém čísle se zastaví :-)
VÝCHOZÍ STAV
V roce 2016 jsme pro BENU zajistili a stabilizovali obrat z klíčových produktů, které generují příjmy až do současnosti. Cílem pro rok 2017 je rozšiřování kampaní, hledání nových produktů vhodných k propagaci a hlavně růst tržeb. Jak se nám to podařilo v prvních 5 měsících tohoto roku?
CÍLE SPOLUPRÁCE
- Průběžně dosahovat stanoveného meziročního růstu s udržením PNO pro jednotlivé kanály
- Rozvíjet e-shop a vylepšovat jeho použitelnost
JAK PRACUJEME
V kooperaci s klientem máme na starosti takřka kompletní správu on-line marketingových kanálů. Jak k jejich správě přistupujeme?
PPC kampaně
Inzerovat léčiva v Adwords je velmi problematické, přesto jsme se s nástrahami pravidel Google poprali. PPC jsou silný akviziční kanál a postupně celý účet automatizujeme tak, abychom pokryli co největší množství produktů z rozsáhlého sortimentu. Pomocí scriptů a automatického reportingu rozvíjíme účet tak, abychom zvýšili obrat. Kampaně detailně segmentujeme - díky tomu můžeme sledovat výkon jednotlivých vertikál a pravděpodobnost "ustřelení" PNO, je tak minimální. Velkou váhu přikládáme Google nákupům a produktovým inzerátům v Skliku. Jsou silné a příjmy z nich neustále rostou (Google nákupy meziročně + 286 %). V některých případech dokonce segmentujeme až na úroveň jednotlivých produktů.
Ukázka kombinace kampaní v Google Nákupech a ve vyhledávání
Zbožové srovnávače
Velké množství produktů a časté změny strategií u jednotlivých kategorií a značek vyžadují automatizaci. Ale pouze částečnou - chceme totiž mít vše pod kontrolou. Proto pro BENU využíváme námi vyvinutý nástroj, kterým to dokonale ovládáme. U Heureky i Zbozi kombinujeme strategii, která jednotlivým produktům na základě mnoha proměnných (cena, marže, konkurence, skladovost, dárek k nákupu, atp.) přiřadí skóre, ze kterého vychází základní nabídka (bid). Tu poté upravujeme dle potřeby. Bereme ohled na sezónnost i na preference klienta. Bidovací strategii upravujeme nejen s ohledem na produkty, ale také na konkrétní hodinu a den v týdnu.
Díky automatizovaným, takřka live, reportům máme plně pod kontrolou i aktuální PNO - pravděpodobnost, že uteče je tak minimální. A pozornost můžeme zaměřit na hledání nových příležitostí. A výsledek? Meziroční růst zbožových srovnávačů o 34 %.
Klíčové produkty sledujeme prakticky denně
SEO
S ohledem na stanovené cíle jsme upravili strategii a zaměřili se na hledání vhodných long-tail výrazů, které nejsou doposud pokryty. Pro ně v rámci copywritingu tvoříme unikátní vstupní stránky. Pravidelně sledujeme přes 10 metrik, které se týkají technického zdraví webu. Pracujeme s GSC reportem v Google Sheets, odkud vybíráme fráze s nízkým CTR, klíčová slova s nulovým zobrazením a další ukazatele, od kterých se odrážíme při vylepšování on-page faktorů.
Nedílnou součástí je také externí linkbuilding, který realizujeme převážně skrze spolupráci s blogerry a blogerkami z nejrůznějších cílových skupin, jako jsou sportovci, zdravý životní styl, cestovatelé, čerství rodiče a další. Počet vstupních stránek z organické návštěvnosti meziročně vzrostl o 43 % a návštěvnost o 117 % (porovnání květen 2016 a květen 2017).
Vývoj organické návštěvnosti na BENU.cz v čase
Copywriting
Psaní pro lékárnu je s ohledem na velmi striktní legislativu opravdový oříšek (o této problematice jsme psali dříve). Pro nás to ale byla výzva, ověřit naše schopnosti v praxi. S texty se úspěšně “pereme” již třetím rokem a to nejen na stránkách, ale také na sociálních sítích, v e-mailech a kampaních.
Pro klienta (v kooperaci se zkušenou paní lékárnicí) tvoříme články, vstupní stránky a postupně textujeme kategorie - vždy s ohledem na sezónnost a aktuální priority klienta. Každý měsíc takto vznikne 1-2 vstupní stránky, 2-4 články a 4-6 anotací ke kategoriím.
Ukázka části jedné z nově vzniklých vstupních stránek
Sociální sítě
Zaměřujeme se na Facebook, kde ve spolupráci s klientem prakticky pro každý všední den tvoříme příspěvky a komunikujeme s uživateli, kteří si zvykli FB profil BENU využívat jako poradnu (za měsíc odbavíme okolo 60 dotazů).
Kromě obsahu pečujeme i o kampaně, kde se zaměřujeme na remarketing (klasický i dynamický) a kampaně na TOP produkty, které postupně rozpracováváme. Kampaně pečlivě segmentujeme dle umístění (newsfeed, pravý sloupec a mobily) a délky publik (5,10,20 dní). U dynamického remarketingu využíváme Feed image editor, skrze který upravujeme vybrané produktové obrázky.
Ukázka dynamického remakretingu
Ukázka remarketingové kampaně
Analytika
Jsme data-driven tým, a proto v maximální možné míře naše rozhodnutí opíráme o data. Při práci pro BENU nezůstáváme pouze u Google Analytics a pokročilé e-commerce, ale do analytiky zapojujeme také redakční systém a reklamní nástroje, které vzájemně propojujeme.
S tím, jak projekt roste, rostou i potřeby na měření. Proto průběžně sběr dat rozšiřujeme, ale ne bezhlavě. Všechno, co sledujeme, využíváme. Nechceme zbytečně zpomalovat e-shop ukládáním zbytečných informací.
Abychom zvládli nápor požadavků klienta, usnadnili jsme si práci automatizovanými reporty a upozorněními, která nás informují o výkyvech v kampaních a v technickém zdraví e-shopu (včetně Monitoringu).
Do Google Analytics propisujeme náklady - usnadňuje nám to vyhodnocování
Pro efektivnější správu zbožových srovnávačů mame vlastní denně aktualizované reporty
UX a optimalizace konverzní trasy
Spuštěním e-shopu BENU.cz pro nás práce na jeho podobě neskončila. Stránky vnímáme jako živý organismus, který se vyvíjí a který je nutné přizpůsobovat aktuálním trendům.
Proto pravidelně vyhodnocujeme data a provádíme guerilla testování, která nám pomáhají vytvářet hypotézy pro zlepšení frontendu e-shopu. Výstupem jsou doporučení, která společně s BENU postupně uvádíme do praxe.
Ukázka WF a Grafiky
Výsledky spolupráce
Názor klienta
"V Pecce jsme našli dobrého partnera v oblasti e-commerce. Jejich programátoři i marketingoví specialisté často pracují nad rámec svých povinností a přicházejí s nápady na vylepšení. Při osobních jednáních pozoruji, že jde o dobrý tým, který spolupracuje a především spolehlivě funguje. Jsem rád, že jsme si vybrali právě PeckaDesign."
Michal Macourek
Marketingový manažer
Kompletní správu online marketingu zajistíme i pro vás. Pro jednotlivé marketingové aktivity máme úzce zaměřené specialisty, kteří vám pomohou dosáhnout cílů v internetovém prostředí. Kontaktujte nás!
Sdílet na facebooku anebo twitteru